معرفی انواع پایه ها در مخراج کاری طلا( قسمت 2)

در بخش اول از مقاله مخراج کاری گفتیم که نحوه سوار کردن سنگ یا نگین بر روی طلا و میزان دقت و ظرافت گوهر نشان تأثیر زیادی بر ظاهر، کیفیت و ارزشمندی جواهرات دارد. در انتها به معرفی 4 روش مختلف در مخراج کاری جواهرات پرداختیم و به صورت محدود چند مدل از انواع پایه‌های جواهرات در مخراج کاری را نام بردیم. در این قسمت از معرفی مخراجکاری قرار است به سراغ معرفی انواع پایه‌ها برویم و کاربرد هرکدام را به اختصار توضیح دهیم.

اگر می‌خواهید در خرید جواهرات مانند یک خریدار حرفه‌ای عمل کنید خوب است که در ادامه این مطلب از روبی همراه ما باشید تا با انواع پایه‌ها و کاربرد هرکدام در مخراج کاری طلا و جواهر آشنا شوید.

1.    پایه چنگه‌ای

پایه چنگه‌ای یکی از محبوب‌ترین گزینه‌ها در مخراج کاری طلا و جواهر است که بیشتر در مدل‌های تک نگین کاربرد دارد. این نوع پایه یکی از بهترین گزینه‌ها برای مخراج کاری سنگ الماس است چراکه باز بودن اطراف سنگ راه عبور نور و تابیدن به پشت الماس را باز گذاشته است. تابش نور به پشت سنگ درخشش نگین انگشتر را بیشتر می‌کند به همین دلیل است که در طراحی اکثر انگشترهای تک نگین از این پایه استفاده می‌شود.

تعداد چنگک‌ها در این نوع پایه قابل‌تغییر است. متداول‌ترین شیوه آن استفاده از پایه با چهار چنگک در اطراف سنگ مرکزی است اما شما می‌توانید به دلخواه برای انگشتر خود از هفت و یا ده پایه استفاده کنید. هرچند که افزایش تعداد پایه ها تأثیر چشم‌گیری در میزان محافظت از سنگ ندارد اما بازهم نمی‌توان تأثیر کلی آن در حفاظت بیشتر از سنگ‌ها را به کل نادیده گرفت.

2.    پایه دیواره‌ای یا حفره‌ای

این پایه در مخراج کاری یکی از ایمن‌ترین پایه‌ها برای نگهداری از جواهر است. در پایه دیواره‌ای یک لایه فلز دور تا دور سنگ را احاطه می‌کند و همین باعث می‌شود تا نگین به خوبی سر جای خود فیکس شود. به همین دلیل این نوع پایه را مناسب‌ترین پایه مخراج کاری برای سنگ‌هایی با تراش فانتزی می‌دانند.

البته پایه دیواره‌ای در مقایسه با نوع چنگکی یک نقص قابل‌توجه دارد و آن این است که اجازه درخشش و تلالو را به سنگ نمی‌دهد. ماهیت این پایه به شکلی است که بخش‌های زیرین سنگ را به طور کامل می‌پوشاند به همین دلیل دیگر نور زیادی به قسمت‌های زیرین سنگ نمی‌تابد در نتیجه سنگ‌های قیمتی زمانی که به واسطه این پایه بر روی فلز قرار می‌گیرند رنگ تیره‌تری از خودشان نشان می‌دهند.

3.    پایه کانالی

پایه‌های کانالی بهترین انتخاب برای سوار کردن نگین‌های کوچک بر روی حلقه‌های نامزدی یا ازدواج است. این نوع پایه از سنگ‌های قیمتی به خوبی محافظت می‌کند و با استفاده از این پایه احتمال ریختن نگین‌ها بسیار کاهش می‌یابد.
استفاده از این نوع پایه سبب می‌شود تا لبه‌های سنگ به هیچ وجه در معرض ساییدگی قرار نگیرند از همین رو از پایه‌های کانالی برای سوار کردن سنگ‌های ارزشمندی چون الماس استفاده می‌شود.

4.    پایه سنگفرشی

در مخراج کاری طلا و جواهر اگر قرار باشد سطح وسیعی از فلز طلا با نگین‌های ریز پوشانده شود از پایه سنگفرشی استفاده می‌کنند. پیش از این در روش چهارم از مخراج کاری توضیح دادیم که نصب سنگ‌های ریز تا چه اندازه کار سخت و زمان بری است و به دقت و ظرافت زیادی احتیاج دارد. پایه‌های سنگفرشی به مخراجکار کمک می‌کنند تا با سوار کردن نگین‌های کوچک بر روی فلز طلا ظاهر زیبا و جذابی را ایجاد کند.

استفاده از پایه‌های سنگفرشی نیازمند مهارت زیادی است و نصب سنگ‌ها بر روی آن حوصله و دقت زیادی می‌طلبد. مخراجکاری با استفاده از پایه‌های سنگفرشی در نهایت جلوه‌ای خیره‌کننده از نگین‌های ریز و یک اندازه را ایجاد می‌کند که با نظم هندسی خاصی بر روی پایه نشانده شده‌اند. با این حساب تنها یک اشتباه در استفاده از این نوع پایه نظم کلی را بر هم ریخته و کیفیت کار را پایین می‌آورد.

جواهراتی که در طراحی و ساحت آن‌ها سنگ‌ یا نگین‌ها با استفاده از پایه سنگفرشی بر روی طلا سوار شده‌اند بسیار ارزشمند بوده و اجرت ساخت بالایی دارند.

مخراج کاری اساسی‌ترین مهارت در ساخت جواهرات

در اینجا 4 نوع پایه اصلی در مخراج کاری طلا و جواهر را به شما معرفی کردیم. سبک‌های متنوعی در مخراج کاری طلا وجود دارد و به این ترتیب با توجه به خلاقیت طراحان طلا و جواهر هر روز اشکال متنوعی از پایه‌های جواهر ایجاد می‌شوند. تعداد پایه‌های موجود در مخراج کاری طلا و جواهر بسیار بیشتر از آنچه است که در بالا خواندید؛ اما تمام اصول اساسی در هنر مخراج کاری بر روی این 4 پایه اصلی قابل یادگیری و توضیح است.

با توجه به دو مقاله‌ای که در خصوص معرفی هنر مخراجکاری ارائه دادیم متوجه شدید که مخراج کاری طلا و جواهر تا چه میزان اهمیت دارد. این هنر دقیق و ظریف از مهم‌ترین مراحل در ساخت طلا و جواهر است که آشنایی با آن به شما کمک می‌کند برای سفارش جواهراتتان دقیق‌تر و حرفه‌ای‌تر عمل کنید.

هرچه اطلاعاتتان در خصوص نحوه نشاندن جواهر بر روی طلا بیشتر باشد در نهایت قدرت تشخیصتان در خصوص میزان ارزشمندی زیورآلات هم بیشتر خواهد بود. اگر عمل مخراج کاری در قرارگیری سنگ‌های قیمتی بر روی پایه به درستی انجام نشود، از کیفیت کار کم شده و احتمال افتادن و گم شدن نگین ارزشمندتان هم بسیار زیاد خواهد بود. در نتیجه، یک مخراج کار حرفه‌ای کسیست که عملش را با نهایت حساسیت و دقت پیگیری کند و نتیجه کار آن چه از نظر ظاهری و چه از نظر کیفی مثال‌زدنی باشد.

برای خرید از گالری آنلاین طلا روبی اینجا کلیک کنید.