مارکیز چیست ؟ تفاوت برلیان و مارکیز

تقریبا هر الماسی که روی جواهرات مختلف دنیا می‌بینید، برشی مخصوص به خود را دارد؛ برش‌هایی 13‌گانه که از معروف‌ترین‌های آن‌ها می‌توان به برش برلیان و از زیباترین‌های آن‌ها می‌توان به برش مارکیز اشاره کرد. در این مطلب قصد داریم شما را با زیر و بم برش مارکیز و نکات مهم زمان خرید الماس تراش مارکیز آشنا کنیم و از تفاوت‌های برش معروف برلیان با برش مارکیز بگوییم. با ما در این مقاله در مجله روبی همراه باشید.

برش مارکیز چیست؟

برش مارکیز (marquise) که از آن با نام الماس تراش مارکیز نیز یاد می‌کنند، نوعی تراش الماس است که فرمی از یک قایق را دارد. فرمی بیضی شکل با نوک‌های تیز که به الماس، یکی از نادرترین و گران‌بهاترین شکل تراش‌های سنگ‌های قیمتی را می‌بخشد. تراش شکل چشم، توپ فوتبال (فوتبال آمریکایی) و نوت (در فرانسوی به معنای کشتی کوچک) از دیگر اسم‌‍‌هایی است که به این کمیاب‌ترین تراش الماس دنیا داده شده است.

نخستین بار الماس تراش مارکیز چطور ساخته شد؟

برای نخستین بار شاه فرانسه لویی پانزدهم در قرن هجدهم، به پاس زیبایی معشوقه خود دستور ساخت الماسی با براش مارکیز را داد. برشی که به لب‌های معشوقه خود، ژان آنتوانت پواسون مادام پمپادور شبیه بود و شکل آن را برای شاه تداعی می‌کرد. مارکیز نامی برگرفته از جایگاه وراثتی مادام پمپادور در دربار فرانسه بود. که از این واقعه به بعد، افرادی که در این جایگاه قرار می‌گرفتند، می‌توانستند الماس‌هایی با تراش مارکیز به دست داشته باشند و از این طریق جایگاه خود را به دیگران نشان دهند.

انگشتر طلا

وجه تمایز الماس تراش مارکیز در چیست؟

الماس‌هایی که با برش مارکیز بریده می‌شوند، شکلی از یک بیضی کشیده و متقارن را دارند و با 58 وجه خود به زیبایی روی جواهرات مختلف می‌درخشند. این نوع تراش اندازه‌ای بزرگ‌تر از اندازه واقعی سنگ به آن می‌دهد و برای تراش یاقوت سرخ، زمرد و یاقوت کبود نیز کاربرد دارد.

شکل متمایز تراش مارکیز باعث شده است تا زمانی که روی انگشتر استفاده می‌شود، حالتی کشیده و لاغرتر به انگشت‌ها بدهد. این نوع انگشترها حالتی مدرن دارند و برای استفاده به عنوان حلقه ازدواج، چندان محبوب نیستند.

گوشواره طلا

تفاوت تراش مارکیز و برلیان

تراش برلیان پرطرفدارترین و معمول‌ترین تراش الماس در بین تراش‌های 13 گانه است. تراشی که الماس را به شکل یک سنگ کاملا گرد و بدون تیزی در می‌آورد و انعطاف‌پذیری بسیار بالایی برای استفاده در انواع جواهرات دارند. از این نوع تراش برای ساخت انواع حلقه نامزدی و ازدواج استفاده می‌شود.

برش الماس مارکیز اما به دلیل نوع برش خاص خود، تنها در جواهرات خاصی قابلیت استفاده دارند. این نوع برش یا به صورت تک نگین یا به شکل نگین‌های بسیار کوچک، روی پایه سوار می‌شوند و شکل بزرگتری مانند برگ را می‌سازند.

در زمان خرید الماس برش مارکیز به چه نکاتی توجه کنیم؟

برای خرید الماس برش مارکیز دانستن چند نکته مهم است تا بتوان یک الماس با برش مرغوب و باکیفیت داشت:

رعایت تقارن

از مهم‌ترین معیارها برای انتخاب سنگ با برش مارکیز، تقارنی است که در ساخت آن به کار رفته است. دقت کنید دو سمت سنگ، به شکلی کاملا متقارن برش خورده و هیچ خطایی در این زمینه نداشته باشند.

سطح الماس مارکیز باید 53 تا 63 درصد پهنای لبه باریک بیضی را در بربگیرد، هر اندازه‌ای کمتر یا بیشتر از این مقدار نشان از نامرغوب بودن برش مارکیز دارد.

ارتفاع تاج الماس باید بین 12 تا 15 درصد لبه‌ها باشد، در این صورت شما بهترین انتخاب را برای الماس با برش مارکیز دارید.

عمق الماس باید بین 59 تا 63 درصد لبه الماس باشد، اگر این عمق بیشتر یا کمتر از این اعداد باشد سنگ به خوبی برش نخورده است.

لبه الماس تراش مارکیز باید از نازک به سمت ضخیم بیاید تا برش الماس مرغوب باشد. اگر لبه‌های الماس بسیار نازک باشد، احتمال شکستن آن بسیار زیاد می‌شود.

طول به عرض الماس مارکیز باید 1.75 تا 2.25 باشد، یعنی الماس طولی دو برابر عرض آن داشته باشد.  

اثر باوتی (Bowtie) یا پاپیون تیره

زمانی که سنگ به شکل بیضی برش می‌خورد، معمولا در بخش مرکزی آن تیرگی به شکل یک پاپیون تیره ایجاد می‌شود که به آن اثر bowtie می‌گویند. اگر تراش سنگ به درستی انجام شده باشد، این پاپیون تیره را در مرکز آن دیده می‌شود که نشانه خوش تراش بودن الماس به حساب می‌آید. پس اگر این پایپون تیره در مرکز الماس دیده نشد، الماس یا بیش از اندازه باریک است یا بیش از حد عمیق.

پوشش انتهای تیز

 نوع برش مارکیز به شکلی است که در انتهای بیضی، دو نوک تیز وجود داشته باشد. در زمان خرید باید دقت داشت این دو انتهای تیز به شکل درستی مخرج کاری شده و محافظ داشته باشد.

رنگ الماس

برش الماس مارکیز باعث می‌شود تا رنگ واقعی الماس هر چه بیشتر خود را نشان دهد. پس باید الماس‌هایی  انتخاب شود که شفاف‌تر و روشن‌تر هستند. الماس‌های زردرنگ‌تر برای برش مارکیز زیبا نیستند و جلوه و درخشش کافی را ندارند.

با این حال اگر الماس برش مارکیز رنگ زرد داشت باید آن را روی طلای زرد و اگر الماس رنگ روشن و سفید داشت آن روی طلای سفید استفاده کرد تا رنگ‌های آن‌ها با هم همراه شوند.

 

درجه شفافیت الماس

 وقتی از برش مارکیز برای الماس استفاده می‌شود، خلل و فرج الماس بیشتر به چشم می‌آید. پس باید از الماسی استفاده شود که خلل و فرج بسیار کمی دارد و شفافیت آن بسیار بالا است. تا جای ممکن باید از الماس با درجه وضوح بالا برای برش مارکیز استفاده شود و از کیفیت و وضوح S12 پایین‌تر نیاید.

انتخاب درست رکاب انگشتر طلا برای تراش مارکیز

برای انتخاب رکاب انگشتری الماس مارکیز، باید به استحکام آن توجه زیادی کنید. برش مارکیز اندازه بزرگی به سنگ الماس می‌دهد و پایه‌های ضعیف و ظریف، گزینه مناسبی برای آن محسوب نمی‌شود. پایه چنگکی V شکل یکی از بهترین گزینه‌ها برای سوار کردن تراش مارکیز به حساب می‌آید.

خوش سلیقگی خود را با انتخاب الماس با تراش مارکیز به رخ بکشید

هر جواهری با الماس زیباتر به نظر می‌آید و این زیبایی در تراش مارکیز به اوج خود می‌رسد. افراد خوش‌سلیقه‌ای مانند ویکتوریا بکهام و کاترین زتاجونز از زیبایی این برش در انتخاب حلقه‌های خود بر خلاف عموم استفاده کرده‌اند و خود را هر چه بیشتر خاص نشان داده‌اند. اگر بتوانید با رعایت نکات گفته شده در این مطلب، انتخاب درستی برای خرید الماس با تراش مارکیز داشته باشید؛ شما هم می‌توانید تمام نگاه‌ها را به حسن سلیقه خود جلب کنید و خاص بودن خود را به نمایش بگذارید.