آشنایی با لاین جواهرات برند معروف ون کلیف

در جوامع امروزی و دنیای مد و فشن زیورآلات طرح ون کلیف جایگاه ویژه‌ای پیدا کرده و به عنوان اکسسوری‌های ترند درجهان به شمار می‌روند. اگرچه محصولات این شرکت دارای قیمتی بالا هستند و خرید آن برای عموم مردم امکان‌پذیر نخواهد بود، اما طرح‌های کپی بسیار زیادی از محصولات این شرکت در بازار یافت می‌شود که دارای قیمتی مقرون به صرفه هستند. ون کلیف در واقع یک برند فرانسوی است که در سال 1896 توسط یک الماس تراش هلندی بنام آلفرد ون کلیف در پاریس تاسیس شد. این برند با سبک خاص و منحصر به فردی که برای ساخت جواهراتش استفاده می‌کند، مشهور شده است. این سبک که به سبک رمزآلود یا (  Mystery Setting ) مشهور است، توانسته نظر افراد مشهور و معروف زیادی از شاهزادگان گرفته تا سلبریتی‌ها و هنرمندان را به خود جلب نماید. در این مطب شما را بیشتر با این برند جواهرات لاکچری و معروف آشنا می‌کنیم.

تاریخچه برند ون کلیف

برند ون کلیف

این برند نام آشنا و مشهور در سال 1896 توسط آلفرد ون کلیف و پدر زنش یعنی سالامون آرلپز در کشور فرانسه و در شهر پاریس بنیان‌گذاری شد و از مشهورترین طراحان جواهرات دنیا شناخته می‍شوند. ساخت و طراحی جواهرات با الهام از طبیعت در راس تولید محصولات این شرکت قرار گرفت و در مدت زمان کوتاهی توانستند طرفداران زیادی را در طبقه اشراف و ثروتمند به خود جذب کنند. در سال 1906 سالامون از دنیا رفت و ون کلیف به همراه پسران سالامون به راه خود ادامه داد و برای پیشرفت هر چه بیشتر اقدام به راه اندازی چندین بوتیک جواهرات در مناطق مختلف نمودند. اولین بوتیک ون کلیف و برادارن آرپلز به نام Place Vendome در پاریس، دقیقا روبروی هتل ریتز افتتاح گردید، بسیاری از اشراف زادگان اروپایی که عاشق خلاقیت‌های این برند شده بودند، جذب محصولات بی‌نظیر آن شدند و این اولین قدم به سمت آغاز حضور در دنیای مد و فشن بود. شاید برای‌تان جالب باشد که بدانید این بوتیک هنوز هم در همان آدرس مشغول به فعالیت است. انتخاب هوشمندانه مکان بوتیک، سبب شناخته شدن بیشتر جواهرات این برند شد و پس از آن بوتیک‌های زیادی در سراسر دنیا راه‌اندازی گردید، که تضمینی بود برای موفقیت روزافزون این برند و آن را به یک برند محبوب جهانی تبدیل کرد. در سال 1925 این کمپانی موفق به دریافت جایزه نمایشگاه بین المللی هنرهای صنعتی برای یک دستبند الماس با طراحی زیبا از گل‌های طبیعت شد. این دستبند طلا با گل‌های سرخ و سفیدی که از سنگ لعل و الماس درست شده بود، جایزه نمایشگاه بین المللی هنرهای تزئینی و صنعتی مدرن را از آن خود کرد. این برند نخستین تولیده کننده جواهر بود که در ژاپن و چین نمایندگی داشت. مجموعه بی‌نظیر از جواهرات، شیوه طراحی خاص و مدرن سبب شد تا بسیاری از شاهزادگان مانند شاهزاده فرح، گریس کلی شاهزاده کانادا و هنرمندانی چون الیزابت تیلور از این زیورآلات استقبال کنند. نکته مهمی که باعث شهرت جهانی این برند شده است سبک خاص محصولات آن می‌باشد. در ساختار اکسسوری‌های این برند سنگ‌های قیمتی طوری به بخش‌های دیگر مانند حلقه انگشتر و ... وصل شده‌اند که انگار از ازل این دو بخش به هم متصل بوده‌اند، در واقع در طراحی محصولات این برند با یک ساختار به شدت تمیز و بی‌نقص روبرو هستیم که کیفیت بسیار بالایی دارد.

جواهرات و طرح‌های محبوب و معروف ون کلیف آرپلز

همانطور که بیان کردیم ون کلیف آرپلز از جمله برندهای لوکس فرانسوی در زمینه طراحی و تولید انواع جواهرات و اکسسوری‌های لوکس است. در حقیقت می‌توان گفت محصولات این کمپانی برگرفته از هنر، خلاقیت و زیبایی هستند که در کنار سنگ‌های قیمتی ارزشی چندین برابر پیدا کرده‌اند. ساخت انواع زیورآلات الهام گرفته از طبیعت مانند؛ گلها، حیوانات و استفاده از سنگ‌های رنگی و همچنین تنوع، کیفیت و سبک خاصی از زیورآلات سبب شهرت و محبوبیت برند ون کلیف در جهان شده است. انواع محصولات معروف ون کلیف عطر و ادکلن، ساعت، زیورآلاتی مانند دستبندهای النگویی، گردنبند طلا، انگشتر و سایر اکسسوری‌های آن در جهان طرفداران زیادی داشته و هنرمندان بسیاری نیز از این برند حمایت می‌کنند. در ادامه شما را با معروف‌ترین طرح‌های این برند اسرارآمیز آشنا می‌کنیم.

کالکشن الحمرا با طرحی از شبدر چهار برگ

در حقیقت زیباترین و محبوب‌ترین جواهرات برند ون کلیف کالکشن زیبا و جذاب الحمرا است. این موتیف بی‌نظیر از طراحی گل شبدر 4 برگ و طاق نمای کاخ الحمرا در اسپانیا الهام گرفته شده است و در طراحی آن نگین‌های جواهر و سنگ‌های قیمتی با ظرافت خاصی به کار رفته است. این موتیف آیکونیک برای اولین بار در سال 1968 ارائه گردید و به سرعت به نشان و مارک برند ون کلیف تبدیل شد. همچنین در مدت زمان کوتاهی توانست محبوبیت بسیاری در میان اشراف‌زادگان کسب نماید. آویزهای الحمرا نمادی از خوشبختی، عشق و زیبایی هستند و نظر هر فردی را به خود جلب خواهند کرد. الحمرا سمبل نیرومند شانس، ثروت و عشق است و این باور از آنجا نشات می‌گیرد که، شبدر در طبیعت به طور معمول دارای 3 برگ می‌باشد، اما برخی تغییرات در این گیاه باعث چهار برگ شدن آن می‌شود. این تغییرات آنقدر به ندرت اتفاق می‌افتند که پیدا کردن یک شبدر 4 برگ به کاری غیرممکن تبدیل شده است. به همین دلیل شبدر 4 برگ را نماد خوش شانسی  و اقبال می‌دانند و موتیف الحمرا الهام گرفته از این نماد می‌باشد.  این مجموعه از گذشته تا به امروز در گروه پرطرفدارترین زیورآلات این شرکت قرار دارد و نمونه و رنگ‌های گوناگونی از آن طراحی و ارائه شده است. الهام از طبیعت تنها محدود به سبک طراحی این کالکشن نیست، بلکه طبیعت در مواد و متریال این جواهرات نیز حضور پر رنگی دارد. علاوه بر بکارگیری نمونه‌های استثنایی از سنگ‌های کمیاب و جادویی از زمرد و یاقوت و الماس و تغییر تصور کلی مردم از آن، این برند سنگ‌های ارزان قیمت‌ترمانند اکوآمارین، پارنت‌ماندارین و روبلیت را نیز به نحوی استثنایی به کار می‌گیرد. اوج خلاقیت این جواهرسازی استفاده از موادی مانند صدف حلزون و چوب درخت ماری و شلاک می‌باشد.

جواهرات برند ون کلیف

مجموعه منحصر به فرد شاه کلید ون کلیف و آرپلز

مجموعه جذاب Passe- Partout   که در زبان فرانسوی به معنای شاه کلید است، شاهکار دیگری از زیورآلات تولید شده توسط کمپانی ون کلیف و آرپلز می‌باشد، که در سال 1938 برای اولین بار در فرانسه رونمایی شد. در طراحی این جواهر از دو گل بزرگ و متصل به یک زنجیر استفاده شده که قابلیت تغییر داشته و به کاربر این امکان را می‌دهد که به عنوان گردنبند در مدل‌های مختلف در گردن قرار گیرد و حتی به عنوان یک دستبند طلا نیز قابل استفاده می‌باشد. درساخت این زیور زیبا از سنگ‌های رنگی و گران‌قیمت استفاده شده که زیبایی خیره‌کننده‌ای به آن بخشیده است. این جواهر در سال 1940 به دلیل استفاده دو بازیگر زن یعنی همسر چارلی چاپلین و وارث دوریس، به سرعت در میان مردم محبوب شد.

گردنبند طرح زیپ

 گردنبند طرح زیپ نیز یکی دیگر از نمونه‌های خاص و محبوب برند ون کلیف است که توسط مدیر هنری ون کلیف یعنی دختر خانواده به نام رنه و شخصی به نام دوشس ویندزور طرح آن شکل گرفت. طراحی این گردنبند با استفاده از سنگ‌های قیمتی و فلزات باارزش سال‌ها طول کشید و سرانجام از این گردنبند طلا در سال 1951 رونمایی شد. می‌توان گفت گردنبند زیپ از نمونه‌های جسورانه زیورآلت ساخته شده این شرکت است که ابتکاری نوین در طراحی و ساخت آن به کار گرفته‌ شده‌ بود. این مدل علاوه بر گردنبند به عنوان یک دستبند ونکلیف جذاب کاربرد داشت و به یکی از اکسسوری‌های جذاب در صنعت مد تبدیل شد.

مجموعه LA – BOTIQUE ون کلیف

 در سال 1954 کمپانی ون کلیف تصمیم گرفت، برای راه‌اندازی مجموعه‌ای از انواع زیورآلات سبک  و با قیمتی مناسب اقدام نماید. بدین ترتیب با استفاده از سنگ‌های نیمه قیمتی و همچنین  با الهام از طبیعت، نمادها و جواهراتی به طرح گل و برگ و حیواناتی مانند؛ شیر، گربه، جغد و سنجاب را طراحی کرد. این مدل‌ها با توجه به قیمت مناسبی که داشتند، به عنوان آویز و زیورآلات تک مورد استقبال زیادی قرار گرفتند.

سنجاق بالرین ون کلیف

از دیگر محصولات و طرح‌های ماندگار برند ون کلیف می‌توان به سنجاق بالرین اشاره کرد، که برای اولین بار در سال 1940 در شهر نیویورک طراحی و تولید شد. این ایده توسط آرپلز و برادرزاده‌اش، از یک مدرسه باله آمریکایی گرفته شده بود. این گیره که نمادی از رقص اسپانیایی است، با نام سنجاق بالرین شهرت یافت. پس از آن انواع آویزها در رنگ‌های مختلف گوشواره طلا این طرح نیز طراحی و مورد استقبال زیادی قرار گرفت. سنگ‌های قیمتی زیادی در ساخت این زیورآلات به کار رفته که از جمله می‌توان به؛ الماس، یاقوت و زمرد اشاره کرد، که رقص زنان را به گونه‌های متفاوت به‌نمایش گذاشته است. مدل‌هایی از این طرح امروزه با نام " طرح پری " همچنان طرافدارن خاص خود را دارد.

 مجموعه کلاه چینی ون کلیف

درسال 1931، نمایشگاهی در پاریس برگزار شد که درآن فرهنگ و مصنوعات امپراطوری‌های استعماری فرانسه به نمایش گذاشته شده بود. این رویداد مهم فرهنگی، هنری و تاریخی بیش از 33 میلیون بازدید کننده داشت. برند ون کلیف هم در این نمایشگاه شرکت داشت و مانند همیشه با خلاقیتی ناب حضور خود را اعلام کرد. ون کلیف برای شرکت در این نمایشگاه، کلاه سنتی چینی‌ها را در قالب مجموعه‌ای از جواهرات درآورده بود. نام این مجموعه هم کلاه چینی نام داشت. شیوه مدرنی که در طراحی این مجموعه به کار گرفته شده بود، در کنار خلاقیت برجسته برند ون کلیف، بسیار مورد توجه قرار گرفت و این مدل از جواهرات ون کلیف هنوز هم طرفداران زیادی دارد.

دستبندهای النگویی ون کلیف

دستنبدهای این برند با ظرافت و زیبایی طرح‌های خود توانسته‌اند، در تمام دنیا به خوبی بدرخشند. این دستبند با فرم متنوع و لوکس خود بهترین گزینه برای تزئین مچ دست طرفداران این برند می‌باشد. این محصول از جمله کارهای پرطرفدار و پرفروش می‌باشد که در طرح‌ها و رنگ بندی مختلف وارد بازار شده است. دو طرف این دستبند دارای گوارسه می‌باشد. که جلوه خاصی به آن داده است. گوارسه در طلا سازی نوعی آذین است که در آن دانه‌ها یا توپ‌های ریز طلا به صورت خطی یا هندسی ( یا حتی اشکال خاص ) در کنار هم روی کار قرار می‌گیرند. این هنر از قرن سوم قبل از میلاد در آسیای غربی و مصر رواج داشت. همچنین این هنر در هند و سرزمین پارس، بعد از ارتباط آن‌ها با امپراطوری روم شکل گرفت. این دستبند استایل خانم‌ها را زیباتر کرده و تفاوتی چشم‌گیر در پوشش و ظاهر آن‌ها ایجاد می‌نماید.

ساعت معروف ون کلیف " پیراهن صورتی ساعت‌ها "  

برند ون کلیف در صنعت ساعت سازی نیز فعالیت دارد. یکی از طرح‌های مطرح این برند در این زمینه، ساعت معروفی با نام " پیراهن صورتی ساعت‌ها " می‌باشد، که باریکی آن دلیل اصلی شهرتش می‌باشد. در واقع نخستین ساعت برند ون کلیف در سال 1923 به بازار عرضه شد. طراحی و عرضه ساعت‌های این برند هم مانند جواهراتش پر شکوه و توام با خلاقیت چشمگیر بود. در اوایل قرن بیستم، پوشیدن ساعت در میان زنان زواج زیادی پیدا کرده بود. شکل و شمایل ساعت‌های زنانه هم بیشتر یک صفحه متصل به یک زنجیر بود. اما ون کلیف با طراحی ساعت‌هایی که بند شبیه دستبند داشتند، قاعده بازی را عوض کرد و تنوع زیادی را وارد دنیای ساعت‌های زنانه کرد. یکی از مدل‌های معروفش ساعتی با طرح گل مینایی در صفحه ساعت بود.  

منشا ایده گل شبدر 4 برگ ون کلیف

جالب است بدانید که نماد گل شبدر معروف این برند از جک آرپلز الهام گرفته شده است. جک آرپلز عادت داشت گل‌های شبدر چهار برگ باغ خود را جمع و همراه یک شعر زیبا، به کارکنانش هدیه بدهد. هدف او از این کار دادن " امیدواری " به آن‌ها بود. اما بعدها گل شبدر 4 برگ تبدیل به نماد ون کلیف شد. امروزه بسیاری از افراد با دیدن طرح گل شبدر به یاد برند ون کلیف می‌افتند.

کلام آخر

همانطور که بیان کردیم، انواع اکسسوری‌های ون کلیف امروزه در دنیا طرفداران زیادی دارد. از جمله محبوب‌ترین این زیورآلات می‌توان به انواع دستبندهای النگویی، دستبند زنجیری، انواع انگشتر طلا، گوشواره، گردنبند و ... اشاره نمود. این برند محصولات خود را در رنگ‌بندی‌های مختلف و با نگین‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی در طرح‌های متفاوت دیزاین و تولید می‌نماید. در دنیای مد و فشن این اکسسوری‌های جذاب و رنگی در کنار لباس‌های مختلف به خوبی خودنمایی کرده و زیبایی استایل افراد را چندین برابر می‌کنند. دستبندهای النگویی ون کلیف در کنار ساعت به صورت تکی یا چند تایی بسیار کاربرد داشته و از جمله زیورآلات ترند سال 2021 بودند. از مشخصات و ویژگی‌های محصولات این کمپانی می‌توان گفت، که با هر استایلی ست شده و زیبایی بسیاری به اندام شما خواهد بخشید. در حال حاضر جدیدترین کالکشن این برند " هفت دریا " نام دارد.